Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2011 15:37 - Истината зад магистралната пропаганда
Автор: denijane Категория: Други   
Прочетен: 2311 Коментари: 2 Гласове:
3

Последна промяна: 02.03.2011 16:43


Днес ми попадна една интересна новинка от европейския печат.
Slovakia shifts EU science funding to highways | EurActiv
Оказва се, че словаците искат да последват гордия пример на нашия премиер и да пренасочат няколко стотици милиона от науката , която "и без това не може да ги усвои" към строителството на магистрали. Като учен, аз естествено се възмутих. Но мой приятел, заяви, че било нормално, защото в БАН нищо не правели, а пък "за да има култура са нужни елементарни условия за живот като инфраструктура". С последното съм напълно съгласна. Когато хората гладуват е смешно да се говори за инвестиции в наука. Освен ако...

Освен ако науката не е единственият начин да се нахранят хората. В случая не визирам БАН нито СУ. Не става въпрос за разните ръждясали и безинициативни старци, които независимо от възрастта започват работа в дадено научно учреждение с цел да се пенсионират в него правейки нищо. Говоря за науката и технологията като цяло. Говоря за български научни групи, които печелят европейски проекти и внасят в страната стотици хиляди или милиони евро, които се инвестират дали под формата на инфраструктура тип уреди, ремонти и т.н. или под формата на заплати, които се харчат разбира се в България. Говоря и за огромния потенциал на България в IT сектора. Потенциал, който в момента се оползотворява под формата на български програмисти работещи като черноработници за големи компании. Ок, много от тях ще възразят, че със заплати от 2-3 000 лв не са черноработници, но ако сравним заплатите им с тези в страните където се продава продукцията, ще стане ясно, че не е съвсем така.

Каква е алтернативата? Ами алтернативата е много проста. България би могла да стане нещо като Финландия или Швеция. Бихме могли да станем технологичен хъб, където се развиват нови технологии, които след това се произвеждат, от който и където иска срещу съответното заплащане. Бихме могли. Имаме квалифицираната работна ръка, нужни са само условия. Но имаме ли условията? Не.

И нещо повече, не само ги нямаме, а и не искаме да ги имаме.

За страна с размерите на България не е трудно подобни условия да се създадат. Искат се само политическа воля и известни законодателни промени. Както и естествено инвестиции в наука. Не под формата на субсидии, а като финансиране на договори на състезателен принцип за групи, на които им се работи - нещо което се прави сега, но недостатъчно. Също така и добър стандарт на средното и висшето образование, които в момента е в плачевно състояние.

И не напоследно място, говоря за законодателни промени. Най-важното, нужно е да се осигури правна защита в технологичния сектор. В момента бай Цв. Цв. може да нареди подслушване на всеки човек или фирма по съмнителен сигнал и след това да прочете новата разработка на супер-обещаващата компания Х в народното събрание или пред подбрана и платежоспособна публика. После върви доказвай, че нямаш сестра. Освен това липсва политическа воля за улесняване (или обясняване) на патентите, подготвянето им за общо-европейски патент и за защитата им от кражба и патентоване в САЩ или Китай. И въпреки че според договорите за работа към МОН или СУ правата над продукцията принадлежи на последните, те не осигуряват никаква правна защита или консултация дори когато нещо може да донесе пари на всички засегнати.

Може би звучи като много, но всъщност не е. Най-важното, не става въпрос за някакви огромни суми, които да обременят и без това съсипаната ни икономика. Става въпрос по-скоро за политическа воля. Веднъж осигурят ли се образователни стандарти и правни рамки гарантиращи спокойната работа на хората, нещата сами ще си тръгнат. Защото по-сериозната акредитация на университетите автоматично ще намали броя им и съответно парите, които те гълтат. Същото важи и за БАН. А вдигне ли се нивото и променят ли се рамките, хората ще могат сами да намират финансиране. И нещата ще започнат да вървят в правилната посока.

Вместо това, ние строим магистрали.

Разбирам как хората се подлъгват по магистралната пропаганда. Лесно е да прехвърлиш всичките си проблеми върху най-очевидния дразнител - пътищата. Само че това не е правилно. Истинският проблем са монополистите, които ни изтискват до последната капка, абсурдната администрация, която спъва всяка инициатива, съдебната система, чиято основна цел не е да кара хората да си търсят правата по съдебен път, а да ги обезкуражава и да ги тласка към разни съмнителни методи.

Да не говорим за рекета на всяко ниво на властта. И за пълния отказ на правителството да участва в големи проекти от каквото и да е естество, които биха осигурили някакви инвестиции и работни места. Или пък да се справи със сивия сектор или пък да се справи най-накрая с босовете, които държат повечето печеливши бизнеси.

Това са истински реформи. Това е истинска политическа воля в подобряване на качеството на живот на хората. Строенето на магистрали, макар и хубаво е само бягство от реалността. За справка вижте Гърция и Испания - страни с прекрасна инфраструктура, великолепни пътища и огрооомни финансови проблеми.


Правителството се опитва да ни убеди, че икономиката се движи от пътищата и строителството. Само че този път е доказано грешен. А в страната ни не се случва НИЩО! Помислете и си сетете за един голям проект, който да обещава светло бъдеще. Няма такъв. Дори спорните Белене и Южен Поток са на пауза. Не се отхвърлят, но не се и приемат. Чакат се някакви оценки, някакви експерти, които разбира се няма да излязат със становище докато премиерът не каже какво трябва да е то. Общо взето живеем в омагьосан кръг, в който вскичи чакат нещо да се случи, но никой не иска то да се случи, защото не му се поемат ама никакви рискове. И съотвено цялата ни икономика изнемогва - огромна междуфирмена задлъжнялост, съдебни изпълнители щъкащи от врата на врата и никаква инициатива, защото за инициативата трябват пари, а банките не дават.
И така обратно в кръга. Нищо не се променя, освен че се строят някакви магистрали, и се чакат поредните избори. А пътищата, също като икономиката ни осъмват с нови и нови дупки.

Аз също искам да карам по магистрали и пътищата да са идеално гладки. Само че за какво са ни тия магистрали ако няма хора? Ако тези, които здравната ни система не успее да умори, бягат в топлите страни? Докога ББ мисли, че можем да живеем на помощи от родители в чужбина? Все пак родителите остаряват, а децата порастват и напускат родината. И като не остане никой, ще имаме  само магистрали. Които ако ставаха за смъркане поне биха ободрили малцината останали мизерници, но те и за това не стават.

Дори европейския съюз определи науката и технологията като единствен изход от кризата. И въпреки че парите за последните намаляха навсякъде, това е само привидно. Големите страни успяват да подсигурят пари на университетите и  технологичните си компании в частния сектор, чрез лобиране за европейски проекти. А в България науката е на колене.
Университетите бълват прависти и преводачи, а икономиката се задъхва от липсва на кадри. И всички знаят, че с черноработници и продавачки не се задвижва икономика. Трябва някой да произвежда нещо. Но никой не прави нищо. И всички чакаме. А решението е толкова просто. Просто се иска сериозна политическа воля.



Гласувай:
3



Спечели и ти от своя блог!
1. chara - :)
02.03.2011 15:51
Подкрепям позицията ти!
Преди месеци Б.Биолчев каза същото: за какво са ни магистрали по евростандарт, които ще стигат до простаци по световен стандарт?
Тъжно, но вярно!

Не е вярно, че строителството на магистрали стимулира икономиката!
Магистрали без индустрия, квалифицирани кадри, инвестиция в технологии кому са нужни?
Единствено на Б.Б., за да каже че е по по и най, сравнявайки се с Т.Живков, който за 35 г построил 250 км, а той ще го направи за 4 години!
Ама за сметка на какво?
Като тия магистрали "глътват" огромен финансов ресурс, защото плащането по тях идва след приключване на работата, а междувременно текущо плаща бюджета!
Много въпросчета има тук ...
цитирай
2. denijane - "за какво са ни магистрали по ...
03.03.2011 02:03
"за какво са ни магистрали по евростандарт, които ще стигат до простаци по световен стандарт?"
Напълно съм съгласна. Хората оскотяват, истинските ценности се заменят с любезно турско лицемерие, а призваните да водят, ги е страх да пристъпят.
Изобщо не се бях сетила, че ББ може да се състезава с Тодор Живков, но това всъщност е изключително логично! А и той си каза колко се възхищава на строежите по живково време и т.н. Явно си права и това му е основната мотивация. Което би могло и да е хубаво, ако не беше комбинирано с кризата. Но тежките времена изискват тежки мерки, а на него изобщо не му харесва хората да не го обичат. Което е лошо.
Но вероятно може и по-лошо, все пак идват и президентски избори. :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: denijane
Категория: Други
Прочетен: 326502
Постинги: 104
Коментари: 303
Гласове: 377
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031